Op de motor naar saigon - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van richardenmarc - WaarBenJij.nu Op de motor naar saigon - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van richardenmarc - WaarBenJij.nu

Op de motor naar saigon

Door: richardenmarc

29 Januari 2011 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Vanuit Saigon- Ho chi minh city HAPPY NEW YEAR!!!
Dat is wat we deze dagen heel veel horen, iedereen is er maar druk mee, donderdag is hier het TET feest, voor de vietnamezen het begin van het nieuwe jaar en dat viert iedereen met familie en dan ligt het land zo'n 3 dagen stil.
Wij zitten dan in Kuala Lumpur dus hebben daar als het goed is geen last van, maar schijnen wel een goed feestje mis te lopen.

Onze trip met dalatriders Hung en Chan was top.
Dinsdagochtend om 8.00 uur stonden onze mannen al te wachten voor het hotel, wij gingen ontbijten terwijl zij onze bagpacks op de motor vast bonden, half negen reden we weg.
Wat een machtig mooi land zeg.... we hadden de afgelopen weken natuurlijk al wat gezien maar nu we van de standaardroute afweken zagen we pas echt waar al deze mensen zo trots op zijn.
Zo'n vruchtbaar land met al zijn koffieplantages, thee, fruit en groenten, peperplanten en natuurlijk zijn vele rijstvelden.
Na Colombia staat Vietnam op 2 met zijn koffie, en die is verukkelijk, zelfs ik die eigenlijk niet van koffie houd geniet er volop van, weliswaar met een scheutje gecondenseerde melk ( net een bonbonnetje, mmmmmm).
Achterop de motor keken we onze ogen uit en het weer zat ook nog mee.
Mijn gids Hung was echt een topper, hij sprak goed engels en had veel te vertellen, ook over de gewoontes van Vietnamezen en over de geschiedenis...
Chan was een stuk jonger en was vooral gezellig!
De eerste avond gesalpen in een long hut, een lange houten hut op palen waar de families dan achterin slapen en ze het voorste gedeelte verhuren voor een beetje extra geld.
Op een matrasje met een klamboe op houten planken waar je doorheen kon kijken en 's ochtends de kippen zag en hoorde scharrelen, back to basic maar genieten.Ook geen douche trouwens maar wassen in een ton waar ze ook de toilet mee doorspoelen, maar over geslagen....
Erg lekker gegeten ook toen, de vrouwen hadden de hele middag in de keuken gestaan.
De volgende dag waaide het erg hard, we zaten ook aan een groot meer en zaten bij zons opkomst op een olifant erg leuk om mee te maken, we dachetn dat hij even een stukje ging rijden maar we zaten er ruim een uur op, hij ging door de rijstvelden en uiteindelijk door het meer, was wel even spannend maar om zo de dag te beginnen, top.
Toen weer op de motor, naar watervallen en door de jungle.
We hebben een python mogen vast houden, daar fokten ze ook konijnen idd voor de python, 1 per week.
We zijn ook naar een zijde fabriek geweest en de bergen in waar bevolkingsgroepen leven die echt niets hebben, maar oh zo gelukkig zijn, iedereen lacht hier en neemt het leven zoals het gebracht wordt, respect.
Natuurlijk ook veel armoede gezien, menmsen die bedellen, die misvormt zijn door de gevolgen van de vietnam oorlog, bah.
Maar vooral heel veel genoten, heerlijk achterop de motor en gewoon maar rijden, we hadden er ondanks onze "Monkey butt" nog wel langer op willen zitten.
De tweede nacht in een hotel, nou hotel... Een omgebouwde garage ofzo, was echt vies en in een dorpje waar weinig was.
We zijn toen nog naar de markt gegaan, die mensen vonden het helemaal geweldig, twee van zulke lange mannen zien ze niet vaak, marc voelde zig Beatrix hij bleef zwaaien en met mensen op de foto gaan, geweldig...
Donderdag werden we afgezet bij de bus die ons het laatste stukje naar Saigon bracht, even een krop in de keel toen we afscheid namen, toch drie dagen bij elkaar op de lip gezeten....
Saigon is weer heel wat anders....
9 miljoen mensen, maar wat een wereld stad, we hebben een leuk hotelletje genomen waar we net nog een nachtje hebben bij geboekt, teveel te zien in te weinig tijd, Cambodja hebben we dan ook maar geskipt, we gaan er wel heen maar waarschijnlijk alleen om de vlucht naar Kuala Lumpur te halen.
Gisteren een wandeling gemaakt door Saigon, het war museum gezien en heel veel meer, om 17.00 met een cocktail op het dakterras van het Sheraton hotel op de 23ste verdieping, wat een uitzicht om nooit meer te vergeten....
Bleef natuurlijk niet bij 1 cocktail maar zo'n zonsondergang... Wow....
Daana nog in vage tentjes wat gedronken.
Wel naar hoe er hier naar vrouwen word gekeken, ze moeten de mannen vermaken en gaan hier ver in, bah..... naar!
Marc was even naar het toilet, komt er een meisje dat ons bediende naar me toe dat ik zo handsome was en dat ze ook massage deed in de hotel kamer, toen ik vertelde dat ik daar geen behoefte aan had zei ze dat we ook meteen boom boom konden!!! SHOCK!!!!! Gaf ik deze signalen af...
dat ik hier misschien behoefet aan had of is dit de normaalste zaak van de wereld....
In het volgende cafe helaas het zelfde verhaal en heel veel mannen alleen, vaak oud, dik en amerikaan!
Gaan nu een scooter huren en naar cu chi tunnels en morgen de mekong op.... woensdag dus naar Kuala lumpur en volgende week alweer thuis.... Men time flies!!!
Dikke kus van hier ook van Marc!!
En jongens het zonmnetje schijnt hiert en het is bloedheet, hoe fijn....
XX

• 29 Januari 2011 - 09:05

Annemieke & Jos :

Hey broer en stiefzus!!!!
    Wat een avonturen zeg, echt super om te lezen wat jullie allemaal doen daar.
    en jullie doen veel hé!!! Heel stoer hoor, allemaal bijzondere dingen doen daar.
    We zijn heel erg benieuwd naar de foto's en verdere verhalen als jullie terug zijn.
    Heel veel plezier nog en geniet er van!!!!
    Dikke kus van ons

• 29 Januari 2011 - 15:41

Mama En Papa:

Eindelijk de zon dat gunnen we jullie zo want daar kwamen jullie toch voor.Leuk hoor al die verhalen en wij kijken ook uit naar de foto''s nog 1 week dan staan we op schiphol is het alweer voorbij maar eerst nog lekker genieten.dikke kus van ons.

• 29 Januari 2011 - 17:50

Jan En Riet:

Als of je een boek lees, harstikke leuk reisverslag!
    Mannen, lekker genieten daar even en nog meer levensverhalen opdoen.

Groet J&R

• 30 Januari 2011 - 10:34

Jessie:

Ja, het is zeker... ik ben jaloers!!!
    Leuk om jullie verhalen te lezen, ik kijk altijd uit naar nog een stukje :-)
    Als jullie terug in Nederland zijn moeten we snel een keertje afspreken want ik ben wel super-benieuwd naar de foto's hoor!!!
    xXx

• 30 Januari 2011 - 12:31

Pascalle:

Hoi Rich & Marc,

Goed te lezen dat jullie het naar jullie zin hebben! Heerlijk om de verhalen te lezen! Blijf schrijven en genieten!!

Dikke kus
    Pascalle

• 05 Februari 2011 - 19:10

Manôu:

Whaaa! Hebben jullie Esther nog gezien?! ;) Die was ook in Saigon met nieuwjaar!